Perspektiv. Strategi betyder bokstavligt talat att välja vad man ska göra och inte göra i en stridssituation (!). Men vårt angreppssätt är lite vänligare än de gamla grekernas. Vi ser strategi som ett sätt att lista ut varumärkets syfte (varför existerar vi?) och lista ut hur vi gör det attraktivt för konsumenterna. När vi bygger ett starkt varumärke hjälper vi alltså våra kunder att maximera sin affär och vinna strider mot konkurrenter.
Angreppssätt. Vi börjar med att identifiera varumärkets potential genom att förstå konsumenterna, marknaden, utmaningarna och konkurrenssituationen. Med en stabil insiktsplattform som grund kan vi sedan bli kreativa och bygga den framtida strategin för ett varumärke. Detta gör vi i nära samarbete med kunden. Vi parar helt enkelt ihop vår varumärkesexpertis med deras detaljkunskap om sin affär.
Exempel. Hur tar man ett varumärke som har funnits sedan 1892 från nostalgi till en ledande innovatör i friluftsliv? Börja med att fråga varför varumärket existerar och vilken roll det spelar i människors liv. Addera den sanna friluftspassionen och ingenjörsexpertisen som finns hos företaget. Voilà, där har du receptet för att förnya en svensk ikon inom matlagning utomhus. Så hjälpte vi Primus att bli ett prisbelönt varumärke, relevant för nya generationer och friluftsälskare världen över.
Perspektiv. Vi ser på varumärkesstrategi som en förlängning av ett företags affärsstrategi, och affären drivs av varumärket. Därför är Varumärkesplattformen ett viktigt styrdokument som förtydligar riktningen och blir en ledstjärna för varumärket, både ur ett internt och externt perspektiv. Den definierar den önskade positionen för varumärket, både verbalt och visuellt och vägleder allt från affärsutveckling till HR-politik.
Tillvägagångssätt. Vi konstruerar plattformen på ordentlig analys och välgrundade insikter. Därför startar processen med att reda ut var vi befinner oss idag och var vi borde vara i framtiden. Detta görs med fokus på att definiera nyckelkonsumenten/-klienten och förstå deras drivkrafter. När insikterna är på plats arbetar vi nära våra kunder för att vidare utveckla plattformen. Genom workshops utforskar vi varumärkets olika dimensioner, både genom ett utifrån-och-in- och inifrån-och-ut-perspektiv. Vi vägleder och underlättar processen, men själva plattformen är alltid ett resultat från vårt gemensamma arbete då varumärkets DNA alltid tillhör kunden.
Perspektiv. Hur många varumärken behöver vi i vår portfölj och hur bör de relatera till varandra? Att analysera sin portfölj är kritiskt för att investera rätt och hitta potential. Erfarenhet säger att så få som möjligt, men så många som behövs brukar vara lagom. Tricket är att definiera just hur många det är.
Tillvägagångssätt. Varje varumärkes potential uppskattas utifrån insikter och framtida tillväxtambitioner. Ibland undersöker vi ett varumärkes elasticitet och värde i relation till andra, ibland tittar vi på andra data.
Vi kartlägger sen varumärken inom relevant kategori eller industri för att precisera vilken position de ska ta, varumärkets framtida roll på marknaden och dess relation till övriga varumärken i portföljen. Resultatet är ett optimalt sammansatt lag med en vilja att ta sig an konkurrensen.